Wednesday, December 10, 2008

12 Ways to Know That You Love Someone!

TWELVE:
You talk with him/her late at night and when you go to bed you still think of him/her.

ELEVEN:
You walk really slowly when you are with him/her.

TEN:
You don't feel Ok when he/she is far away.


NINE:
You smile when you hear his/her voice.


EIGHT:
When you look at him/her,you do not see other people around you. You see only him/her.

SIX:
He/She is everything you want to think.

FIVE:
You realise that you smile every time you look at him/her.


FOUR:
You would do anything to see him/her.

THREE:
While you have been reading this, there was a person in your mind
all the time.

TWO:
You've been so busy thinking of that person that you didn't notice
that number 7 is missing.

ONE:
You are going to check above if that's true and now you are silently
laughing to yourself.

NOW MAKE A WISH! YOU KNOW WHAT YOU WANT THE MOST.......

Monday, December 1, 2008

Wudhuk Zahir dan Batin

Salamzz...

Antara ilmu yang bagus untuk dikongsikan bersama....

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang sempurna dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? "

Hatim berkata, "Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air". Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:

1. aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."

"Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas.

Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Monday, November 17, 2008

Great reminder to all driver's out there!

Salamzz...

again... this reminder came from my gmail inbox.. already forwarded to all my friends and just wanna shared here! and for your info guy's... i'm the one who always like that... sometimes can go to washroom tau!! sempat lagik... ngeh...ngeh... ermm.. and one of my 'luckiest' day on that time... all the fuel melimpah keluar!!! that nozzel couldn't stop when the tank already loaded!!! that cost me another RM20.00!!! rugi bangat dah la time tu minyak seliter RM2.70...

Reminder to hold the petrol nozzle at all times. You guys don't be lazy.

Always hold onto the nozzle like I did. A friend stopped for petrol at the Petrol Station (the one) at the Lingkaran Highway near Gombak) a little over two weeks ago. This was the first time he patronized a station. As his normal practice elsewhere, he put the nozzle on automatic and stood nearby waiting for his car to be filled up. Suddenly the nozzle flew out of the gas tank opening with petrol spewing out at high speed.

He was sprayed with petrol all over, including his face and eyes (just imagine the pain in his eyes). His companion quickly brought him to toilet to wash his face. After that they reported the incident to the staff and asked to speak to the manager. The manager refused to see them. He only instructed the staff to take our friend to the hospital.
According to the staff that was not the first time the nozzle came out of the tank while customers are filling up petrol. But our friend's incident was the worst.

The top layer of his right eye was damaged and the area around his eye burnt. His eye had to be bandaged for 10 days. He was not so lucky his eyesight was badly affected and became blind. Apparently the nozzle was lighter than normal and the speed of the petrol created a backward thrust that pushed the nozzle out of the tank.

So please be careful. Share this info with your friends, family & relatives.....


tepuk dada..tanya hati!!! miahaha

Monday, November 3, 2008

How To Stop Snoring...

Assalamualaikum...

This article i founded last nite...
great info for us... but for your info...
i'm not the one who snoring while sleeping... hahaha...
tak caye??? ask my wife mehh... unless i'm very-very tired lorr...


What exactly is snoring?
That’s a very good question and one is fairly easily answered.
Snoring is the noise that is created by the soft palate and other tissues of the mouth, the nose and the throat, which is caused by the fractional blockage of the airway. - In layman’s terms when you’re not getting enough air through all the time when sleeping.

The problem of snoring has increased with obesity, smoking, and the amount we drink and general lack of exercise. Snoring tends to gets worse with the progressing age when physiological changes which take place in our body and the changes in our lifestyle makes us more prone to snoring. Although affecting both sexes the problem is more familiar in men and in the people who are overweight. How to stop snoring is a question many more people are asking their doctors these days.


Self-cures for snoring
Gentle snoring that is not associated to the more serious condition of sleep apnea can respond well to home remedies. Finding a cure for your snoring problem can certainly result in a superior quality of life for both you and your partner who undoubtedly will be grateful that you have attacked the problem head on!

Undertake some of and understand how to stop snoring with the self-help tips identified below to avoid or lessen your snoring.

Stop smoking and lose weight<<=== dengar tue Hazir!!!
Losing weight will help to prevent snoring by reducing the fatty tissue in your airway. Your ability to breathe freely when you sleep can be improved considerably by eating less and improving your fitness level.

Stopping smoking will help you to prevent from snoring. Reducing exposure to smoke can also help you with the noise and intensity of your snoring.

Improve your sleep posture
Sleeping on your back will more likely worsen your snoring problem. The soft tissue at the back of your throat and tongue are more likely to glide backwards to block your airway. Changing your sleeping position to your side will help a mild snorer to reduce their snoring.

How to stop snoring can be achieved by breaking the habit of sleeping on your back might be tough initially. However you can try the "tennis ball trick". In this trick one has to sleep with a tennis ball or any other ball more or less of the same size attached to the back of your sleep wear You can stitch a pocket at the back of your sleep wear and then put the tennis ball in it. Sleeping on your back will be not that comfortable and you will respond by turning on your side. The same effect can be got by using a sleep pillow especially designed for snorers - ask your doctor for advice and where to get them.


Elevate your head
Sleeping with pillows can cause blockage in your airways due to bending of neck. Thus to prevent snoring you should avoid sleeping with pillows. Specially designed pillow can be used by snorers which are available online or at any specialty stores.

You can also lift your bed to a higher position, which will help you to stop snoring. Elevating your bed by four inches will help you to make your breathing easy and encourage your tongue and jaw to move forward. Using a pillow while sleeping can cause a fold in the neck, which helps in contributing to snoring. Thus elevating the whole head of the bed can be more helpful to stop snoring. The easiest way of changing the angle of the mattress is by placing rolled up towels under the head of the mattress.

Snoring is basically caused due to vibrations of soft muscle tissues in the throat.My book covers the subject of snoring and some of the snoring solutions that are easily available . So visit http://www.bestsnoringhelp.com, Excessive smoking and drinking leads to the nasal obstruction which adds greatly to causes snoring. Proper diet plays a very important role Excessive consumption of dairy products will increase your chances of snoring as an example however Spicy and pungent food like cinnamon, cloves, cardamom will dry the excess mucus to prevent snoring. These are just some of the simple tips you'll find in my book about preventing snoring. So visit http://www.bestsnoringhelp.com

Friday, October 24, 2008

Masih SUAMI-ISTERI kah Di ALAM AKHIRAT?

Salam,
nie antara email yang aku dapat dan aku rasakan perlu untuk aku posting dekat sini...so aku copy and paste ajer la.


1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda " Tiada si bujang di dalam syurga" (Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga

Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan seseorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.

Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya

Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda. "wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.

Thursday, October 16, 2008

Hari Raya 2008

Alhamdulillah kerana masih dapat merayakan aidilfitri tahun ini.Nak tulis bebanyak nie, tapi kerja yang tertangguh lepas cuti raya dok berlambak-lambak ataih meja nie...tapi nak buat pun cam malas lagik.. mood kampung dok ada lagik nie...
huhuhu...


Dari Kiri : Aim_Aitch, Muhammad Hariz Zafri, Muhammad Mifzal Amyreen, Zuridah Mansor.


Duduk Dari Kiri : Haji Haron Bin Hussin, Hajjah Hazizah Binti Ismail dan Siti Nur Hidayah
Berdiri Dari Kiri : Osmarizal, Hartini, Daniel, Siti Noor Hadijah, Danish, Hariz, Zuridah, Mifzal, Aim_Aitch


Dari Kiri : Osmarizal, Danish, Daniel, Hartini.

erm... nie la gambar keluarga aku, tapi dalam nie tak termasuk keluarga family abang aku yang sulong la... dia belum sampai lagi time pagi raya tu...

Friday, September 12, 2008

3 weeks in the ROW...


last edit on 18.Sept.2008

Salamzz Ramadanzz...

Tahniah buat para pemenang MGM Superbid yang di anjurkan oleh lelong.com.my... kenapa tetiba aku nak post mende nie plak... aku keje dengan lelong.com.my ker? sebenaqnya cuba la korang tgk gambar yang atas sekali tu... hikhik...

nie senarai pemenang dia ler...Klik Sini so buat minggu ketiga nie masih belum diumumkan lagik siapa pemenangnya... kalau ada tuah lagik... harap-harap dapat la lagik... huhuhu...(dah umum pun...alhamdulillah...menang lagi nie)

Hadiah dia? jadilah setakat buat duit raya anak-anak buah... korang dah baca nie tak terasa nak jadi pemenang sama ker? Grandprize dia RM8,000.00 + LG LCD TV 42inci... apo lagik.. jom la sesama masuk peraduan nie... kalau nak join senang ajer... klik ajer banner-banner dekat tepi @ Bawah blog aku nie...

itu jer update untuk arinie... aku kena bertugas plak arinie nie... jom ciow..

Tuesday, September 9, 2008

Nasib Hurairah...

Malam itu gerimis turun. Angin pun bertiup sungguh sangat dingin. Tapi kedua suami isteri yang tinggal di sebuah rumah kecil itu berkeinginan betul hendak keluar juga. Kerana ibu si suami itu dalam keadaan sakit tenat, mungkin hanya tinggal menunggu waktu saja. Hanya yang sangat merisaukan hati mereka, bagaimana dengan anaknya Harun, anak mereka yang baru saja berumur empat bulan. Kalau diajak pergi takut masuk angin dan dapat berakibat sakit.
Bagaimana Aminah, kita bawa saja Harun? Tanya si suami.
Jangan bang, angin kencang, cegah isterinya.
Habis siapa yang akan menjaganya di rumah? Apakah mungkin akan kita tinggalkan dia sendirian? Aku tak sanggup, sebab rumah kita ini terlalu dekat dengan tanah perkuburan, kata si suami.

Ah, abang, janganlah berfikir yang bukan-bukan, kata isterinya yang cantik dan manis itu. kan ada Hurairah (kucing) di rumah. Dia saja kita suruh menjaga Harun. Kata si isteri.

Betul juga, mengapa aku tidak ingat pada si Hurairah. Balas suaminya dengan gembira.

Meong.... teriaknya kemudian. Maka terdengarlah suara Hurairah membalas suara
tuannya itu. Lalu dengan langkah-langkah kecil dia mendekati tuannya.

Wahai Hurairah, malam ini engkau tidak usah menjaga lumbung padi dari dimakan oleh tikus-tikus, kami berdua mahu pergi, oleh kerana itu jagalah si Harun, kata si suami.

Kucing yang cantik itu mengeong sambil mengibas-ngibaskan ekornya. Kalau boleh berkata dia akan menjawab: Jangan bimbang tuan, saya akan menunggu dan menjaga si Harun supaya ia tertidur dengan nyenyak. Tidak akan saya izinkan seekor nyamuk pun hinggap di tubuhnya.

Setelah berpesan begitu, maka pasangan suami dan isteri itu pun berangkat dengan perasaan lega. Mereka tahu bahawa Hurairah akan melakukan pekerjaannya dengan baik, sebab dia adalah seekor kucing yang sangat setia dengan majikannya.

Setelah melihat majikannya sudah pergi, maka Hurairah dengan cepat dan diam-diam melompat ke atas tempat tidur. Ia duduk di sebelah si Harun yang tengah mendengkur dengan nyenyaknya. Ekornya dikibas-kibaskannya agar tidak seekor
nyamuk pun yang berani mengganggunya. Matanya dengan tajam mengawasi sekelilingnya, sementara kedua kaki depannya siap mencakarkan kukunya kepada siapa saja yang berniat untuk mengusik ketenangan majikan kecilnya.

Menjelang pukul sepuluh malam, tiba-tiba kucing itu mendengar bunyi mendesis dari bawah tempat tidur. Dengan secepat mungkin Hurairah memasang kuda-kuda serta siap untuk menghadapi segala kemungkinan. Matanya tiba-tiba terbeliak terkejut dan marah, ketika melihat sebuah mulut yang ternganga dengan taring dan lidah yang menjulur panjang. Rupanya dia adalah seekor ular besar yang sudah siap untuk menelan Harun yang masih kecil itu.

CobraDengan cepat Hurairah melompat, giginya langsung masuk menghunjam ke leher ular tersebut, dan cakarnya menyerang dengan buas. Ular itu murka kerana niatnya dihalang-halangi
oleh makhluk lain. Matanya merah seperti besi terbakar. Dia membalas menyerang dengan hebat. Badan Hurairah dibelit dengan kuat, sambil mulutnya mematuk-matuk muka Hurairah.

Hurairah hampir kehabisan tenaga, kerana dibelit oleh ular besar itu, manakala mukanya pun telah berlumuran darah. Namun dia tidak mahu binasa sebelum dapat membunuh ular tersebut. Dengan segala kemampuan dan kesakitannya, ia
berusaha untuk menyelamatkan nyawa anak tersayang kedua majikannya itu. Akhirnya ia berhasil melepaskan diri, lalu dengan cepat menerkam leher ular itu. Digigitnya batang leher makhluk jahat tersebut sekuat tenaga sehingga akhirnya matilah musuhnya itu.

CatBegitu dilihatnya binatang pengganggu itu sudah tergolek kaku, barulah Hurairah dengan sisa-sisa tenaganya naik lagi ke atas tempat tidur si Harun dan duduk semula di samping si Harun. Anak kecil itu masih tertidur dengan nyenyak. Hurairah menjilat-jilat lukanya, sementara rasa pedih dan letih terasa sekujur badannya. Mulutnya masih penuh dengan darah ular tadi, sedangkan pada mukanya terdapat luka-luka yang menganga.

Belum pulih lagi tenaganya, akan tetapi secara tiba-tiba dia mendengar suara majikannya di halaman rumah. Dengan gerakan yang lemah dan lunglai, Hurairah turun dari tempat tidur. Perlahan-lahan ia berjalan menuju ke pintu, menyambut
kedatangan kedua majikannya yang sangat dicintainya itu. Dilihatnya ibu Harun berjalan menunduk sambil terisak-isak. Bapanya pula terlihat sangat sedih. Hurairah pun ikut berdukacita memperhatikannya.
Hurairah_2
Mereka berbimbingan tangan memasuki halaman rumah. Ketika mereka tiba di depan pintu, Hurairah berbunyi lembut: Ngeong...., ngeong...., sambil terhuyung-huyung mendekati majikannya.

Tiba-tiba saja ibu Harun menjerit, Bang....! Harun bang....!

Suaminya terperanjat tapi tidak mengerti, Mengapa Harun Aminah? Tanya
suaminya.

Lihatlah si Hurairah, mulutnya berlumuran darah. Pasti anak kita telah diterkam dan dibunuhnya. Oh, Harun.... anak kita, bang. Bunuh Hurairah, bang! Ia telah memakan anak kita! Kata si isteri.

Si suami baru tahu apa yang dimaksudkan oleh isterinya. Betul! Mulut Hurairah penuh dengan darah segar, pasti Harun telah diterkamnya.

Tanpa berfikir panjang, si suami lalu mengambil besi. Dengan penuh kemurkaan lalu dipukulnya benda keras itu ke tubuh si Hurairah. Kucing itu menjerit; ngeong.... Lelaki itu bertambah marahnya lagi, lalu diambilnya pula sebuah batu,
ditimpakannya ke kepala Hurairah.

Maka bercucuranlah darah dari kepala binatang yang tidak berdosa itu. Badannya terkejang-kejang. Dari matanya mengeluarkan air mata yang jernih satu-satu. Setelah mengeong untuk terakhir kalinya, kucing yang cantik itu pun menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Melihat korbannya sudah mati, maka pasangan suami isteri itu terburu-buru masuk ke bilik. Alangkah terkejutnya mereka ketika melihat suasana bilik itu. Yang nampak pertama kali di depan pintu adalah bangkai seekor ular besar yang
hampir putus lehernya. Maka dengan hati berdebar-debar mereka berlari ke tempat tidur. Ternyata anaknya Harun masih tetap dalam keadaan tertidur nyenyak.

Barulah mereka dapat meneka apa yang telah terjadi selama mereka tidak berada di rumah tadi. Bukan Hurairah yang bersalah, ternyata kucing itu telah berjuang mati-matian untuk menyelamatkan anak mereka. Seketika itu juga pucatlah wajah mereka. Mereka menyesal berkepanjangan.
Ternyata Hurairah adalah kucing yang tetap setia. Dia tidak mempedulikan keselamatan dirinya asalkan tugas yang dipercayakan kepadanya ditunaikannya. Kalau perlu dirinya sendiri menjadi korban untuk menyelamatkan nyawa majikan
kecilnya. Namun balasan yang diterimanya bukan belaian kasih sayang dan terima kasih, akan tetapi nyawanya dihabiskan dengan penuh kekejaman.

Suami isteri itu menangis tersedu-sedu menyesali kesalahannya, ia bertaubat kepada Allah SWT serta berjanji untuk tidak lagi berbuat semena-mena terhadap binatang yang tidak berdosa, tanpa periksa terlebih dahulu.
Bangkai Hurairah diangkat dan diciumnya, tapi yang sudah pergi tidak akan kembali, dan penyesalan mereka juga sudah tidak bererti, kerana yang sudah mati itu tidak akan hidup lagi. Cuma sebagai pedoman atau pengajaran buat masa yang akan datang.

p/s: copy dari email nie... coz macam kena kat batang idung aku jer.... kekeke...

Wednesday, September 3, 2008

Sakit? Penyakit? Menyakitkan???

Salam Ramadhan Buat Semua Yang Sudi Singgah Dekat Blog Nie!

Sudah 3 hari umat islam di malaysia nie berpuasa untuk tahun 1429h...termasuk la aku yang kureng bertenaga sikit arinie... bukan sebab tak bersahur... bangun pagi tadi punya la bersemangat makan... last-last tepat pukul 6.45 pagi aku muntahkan balik semua yang aku makan pagi tadi... so skgnie aku tgh menahan lapar yang sangat-sangat... dah la baru nak masuk kul 11 pagi nie... ya-Allah kuatkan la iman aku ini... Amin! buat pengetahuan...keadaan nie berlaku jugak time posa tahun lepas... tapi waktu tu posa hari yang kedua... tahun nie hari yang ketiga pulak... naper yerk???

lazimnya dalam bulan ramadhan nie la kita akan dapat mengenal pasti apa penyakit yang dah mai hinggap dekat diri kita... semua jenis penyakit laa... tak kire la yang zahir ker tidak... tapi bagi aku pulak... aku rasa cam tak berapa sehat pulak sejak kebelakangan nie... tapi lupakan la bab kesehatan aku nie... cuma aku nak berpesan... kalau rasa tak berapa nak sehat tu.. cepat-cepat la buat pemeriksaan... sebabnya dalam bulan posa nie perut kita berpuasa so... buleh dikatakan setiap ujian secara saintifik nie akan 99.99% tepat... memang sudah terbukti apabila perut kita kosong setiap ujikaji yang dijalankan akan lebih tepat...kalau tak caya pi tanya doktor pakar... huhuhu~~~ (kalau yang singgah kat sini doktor.. tulun komen sket...)

Itu bab penyakit... tapi kalau sebut bab yang menyakitkan pulak... bukan setakat sakit ja yang buleh menyakitkan kita... banyak lagik mende yang buleh menyakitkan... tapi... apa yang menjadik persoalan aku dekat sini... apa motif sebenarnya aku nak tanya atau nak ceritakan dekat sini ya??? aku pun tak tau nak jelaskan sebenarnya nie... aku banyak sangat idea datang mencurah-curah dalam otak aku sekarang macam hujan dekat luar nie... nak buat kerja... LMD plak dok buat masalah... so terpaksa la mencari alternatif lain..apa lagik... update blog laaa... banyak mende yang aku nak citer nie sampai tak tercerita nie... aku lately rasa tak berapa sehat sebenarnya nie... hanya orang yang berada rapat dengan aku ja yang tau apa penyakit aku... dalam masa 4bulan lepas dah kembali normal... tapi dalam 2minggu lepas "dia" kembali.... kekadang aku dekat opis cuba untuk berhibur... melupakan si"dia"... tapi dia tetap menemani aku kemana juga... mungkin itulah yang dinamakan takdir... dan baru semalam b4 aku tido aku pergi ke dapur... bukak freezer amik ubat yang pernah dibelikan oleh Mr_Guydacosta dekat aku... dah lama aku tak makan ubat tu... memang aku tak suka bergantung dengan ubat-ubat nie.. tapi dah keadaan memaksa aku...terpaksa jugak aku telan...

Hampeh betoi2 la bebudak pompuan opis aku nie.... dah la tak berposa... hormat la orang yang berposa nie... nie siap buleh dok makan macam-macam dekat partition kat belakang nun... bau satu opis plak nie... memang hampeh laaa... pleasee la woit... HORMAT ORANG LAIN SAMA... macam la tak buleh nak tahan sangat kalau tak makan walaupun tak posa... blah laaa... memang aku bengang... dari semalam lagik macam nie... memang muka tak tau malu!!! kalau pompuan yang terasa tu..lantak la... sama-sama manusia... korang hormat menghormati la antara satu sama lain.

Itu iklan bengang aku ja tadi tu... tapi memang aku tak puas hati! ermm... apa yang aku risaukan dekat sini... semalam aku renung anak kedua aku sedalam-dalamnya b4 aku lelapkan mata... betapa nyenyaknya dia tido disebelah aku...senyenyak mama dan abang dia la... tapi abang dia dok atas katil sebelah katil kami... aku terkenangkan masa depan dia? apa akan jadi dekat dia kalau membesar tanpa abah dia disisi? kemudian aku pandang wajah isteriku disebelahnya... sekali lagi aku bertanya.... mampukah isteriku menempuh segala-galanya seorang diri? membesarkan kedua anak-anakku sendirian???
ya Allah.. engkau panjangkan la nyawaku ini... jangan la kau ambil lagi apa yang kau pinjamkan kepada jasad yang bernama Mohd Hazir Bin Haron ini... semoga aku dapat membesarkan anak-anakku ini menjadi hambamu yang soleh... Amin!

hanya itu yang aku mampu berdoa... alhamdulillah... semalam jugak aku bersujud memohon ampun keatas segala dosa-dosa silam sebelum aku tido... apa yang paling menyayatkan hati aku.. selepas solat sunat taubat... mifzal datang membawa surah yassin kepada aku dan berkata "abah...abah... bachaa nie..mijal nak dengar..." dalam keadaan yang begitu pilu sekali aku peluk dia...amik dia letak dekat atas riba aku kemudian aku pun baca la surah yassin tu... di pertengahan surah mifzal mula bosan kemudian dia amik bantal dalam bilik dan berbaring sebelah aku...aku teruskan jugak sehingga habis... dah abis aku peluk mifzal seerat-eratnya dengan tiba-tiba air mata aku mengalir...dan mifzal pun sama-sama peluk aku sekuat-kuatnya... dan sebelum dia tido...dia ajak aku tido di sebelah dia...

Arghhh... naper nieee???? tak suka la camnie... tak suka aku nak menulis pasal tu... kekadang orang kata bila orang tulis blog nie..penulis dia nie takde kawan... tapi bagi aku plak...aku tulis dekat sini supaya ada yang buleh baca sekiranya aku dah takda....takda disisi blog nie laa...manatau esok-esok anak-anak aku dah besau-besau buleh la depa mai melawat apa yang abah dia dok merepek dekat blog nie.... itupun kalau blogspot.com ada lagi ler...huhuhu...

ermm... oklah... nanti la aku menulis lain... papai...

Tuesday, August 26, 2008

Perkelahian Suami Isteri



Kasih sayang perlu ada untuk menjamin kebahagiaan sesebuah rumahtangga. Sebaliknya di dalam sebuah rumahtangga kasih sayang sudah tidak ada, tidaklah akan ujud perpaduan. Akibatnya, kalau ada sedikit kesalahan, ia akan diperbesarkan. Inilah kata orang, salah kecil jadi besar. kalau ada kasih sayang, salah besar jadi kecil dan kalau salah kecil langsung tidak nampak. jadi suami-suami adalah bertanggungjawab
memberikan kasih sayang terhadap isteri-isteri serta memupuk dan mempertingkatkannya. Hasil dari para suami menunjukkan sikap kasih dan sayang kepada isteri-isteri akan terhibur hati di samping para suami kerana hati mereka dijaga.

Di sinilah letaknya ilmu tasauf di dalam menjaga kerukunan rumahtangga. Di sini jugalah akan terlahirnya sifat-sifat yang terpuji seperti kasih sayang, lemah lembut, pemaaf dan sebagainya.

Demikianlah di antara tindakan-tindakan suami terhadap seorang isteri yang sudah melahirkan tanda-tanda nusyuz atau tanda-tanda derhaka. Suami tidak dibenarkan oleh syariat bertindak lebih dari itu seperti memukul dan sebagainya. Lebih-lebih lagi menjatuhkan talak ke atasnya. Begitu juga, suami isteri yang demikian tidak wajar pergi mengadukan masalah rumahtangganya ke pejabat-pejabat kadi.

Kerana, jalan-jalan syariat telah ditunjukkan Allah swt. Walau bagaimanapun, sudah memang sifat kejadian manusia ini mengandungi salah silap akibat dari kelalaian dan kelupaan. Ketika manusia ini lalai dan lupa, maka ketika itulah berlaku nusyuz seorang isteri terhadap suaminya. Jadi, walau pun kadang-kadang, suami telah memberinya didikan dan asuhan dari segi ilmu Tauhid, Fekah dan Tasauf, namun perbuatan nusyuz itu tetap juga berlaku. Boleh jadi, dia telah terang-terang menunjukkan perbuatan kederhakaannya kepada kita.

Apakah yang harus dibuat oleh suami ketika itu? Bolehkah suami-suami memukul isterinya ketika ini?
Jawabnya, TIDAK!

Suami tidak dibenarkan oleh syariat bertindak memukul isterinya, walaupun dia sudah terang-terangan derhaka kepada suami. Kalau kali pertama tadi, suami dikehendaki memberi nasihat dan sebagainya, maka tindakan suami bagi peringkat kedua ini ialah dengan berpisah tidur daripadanya.

Ertinya, suami yang mendapati isterinya menunjukkan kederhakaannya dengan nyata boleh bertindak menjauhkan diri daripada tidur bersama isterinya itu. Umpamanya,isteri tidur di dalam bilik, suami tidur di luar, bukan di luar rumah. Ketika suami bertindak itu, tindakannya boleh diceritakan kepada isterinya itu.

Katakan yang kita bertindak demikian kerana mendapati yang dia terang-terang menderhaka. Cuma, maklum sajalah di dalam zaman moden ini yang mana lelaki perempuan bergaul bebas. Mungkin dengan kita bertindak begitu, dia buat tidak peduli sahaja kerana esoknya ketika di pejabat, dia ada kawan lain untuk menghibur hatinya. Kerana demikian, kadang-kadang tindakan kita tidak memberi kesan kepada jiwanya yang sudah rosak.

Akibat dari itu, walaupun sudah sampai dua tiga malam kita pisahkan daripada tidur bersama isteri, namun kesannya tidak ada dan dia tetap juga menunjukkan sikap nusyuz atau derhakanya kepada kita. Ertinya, tindakan kedua tidak mendatangkan apa-apa. Maka itu, syariat Islam membenarkan suami memukul isterinya itu dengan syarat isterinya itu boleh mendapat manfaat.

Dalam hal ini, suami-suami hendaklah menilai kedudukan isteri di tengah masyarakat. Boleh jadi, dia seorang pendidik atau sebagainya yang mana kalau pukulan kita itu boleh memalu dan menghinanya, menyebabkan dia lari dari kita, ertinya pukulan kita itu tidak memberi faedah apa-apa. maka tidak bermaknalah kalau kita memukul isteri kerana dia berlaku nusyuz. Jadi syarat kita memukul isteri di dalam firman Allah bermaksud:

“Akan isteri-isteri yang kamu takuti perderhakaan mereka, berilah nasihat dan berpisah tidurlah kamu daripada mereka dan pukullah mereka itu.” An Nisa’ :34


Boleh kita lakukan, tetapi syaratnya mestilah ia memberi faedah. Kalau dengan kita memukul itu, ia tidak memberi faedah apa-apa kepada isteri, maka dia tidak boleh dipukul.

Maka syariat membenarkan suami tidak menegur sapa isterinya dengan syarat tidak melebihi tiga hari. Haruslah suami ingat bahawa tempoh yang membenarkan hanyalah tiga hari. Jika lebih dari tiga hari hukumnya haram. Ini adalah kerana diharap dalam tempoh tiga hari itu, isterinya akan berubah menjadi kian baik dari hari kesehari.

Seandainya setelah keempat-empat tindakan tadi dilakukan oleh seorang suami, masih tidak ada perubahan, maka ketika itu bolehlah suami tadi mengadu kepada pejabat kadi. Pihak kadi akan menyiasat tentang siapakah yang bersalah dan siapakah yang benar dan berdasarkan fakta-fakta tersebut, pihak kadi akan bertindak dalam menyelesaikan kes tersebut.

Jadi, kalau kita perhatikan di sini, jalan-jalan yang dilalui dalam menyelesaikan masalah nusyuz seorang isteri terhadap suami bukanlah sewenang-wenangnya.

Tidak boleh bagi seorang suami, apabila isteri baru menunjukkan tanda-tanda nusyuz, dia terus bertindak sehingga membawa kepada perceraian. Dan si isteri pula hendaklah memerhatikan tanda-tanda yang membawa dia kepada menderhakai suami kerana yang demikian itu boleh menjebakkan dirinya kepada perbuatan haram.

Si isteri jangan sekali-kali menganggap enteng sikap-sikap yang membawa kepada tanda-tanda nusyuz atau derhaka itu kerana percuma sahaja mendapat dosa.Sedangkan si suami yang sabar menempuh jalan-jalan tadi, akan diberi pahala besar oleh Allah.

Para isteri hendaklah sedar betapa tanggungjawab seorang suami itu adalah begitu berat sekali. Mungkin isteri mudah sekali mengeluarkan kata-kata yang keras dan lantang apabila suaminya menyuruh membuat sesuatu yang tidak disukainya. Tetapi, tidakkah si isteri terbayang betapa beratnya proses yang ditempuh oleh si suami dalam hendak menyelamatkan rumahtangga daripada hancur berkecai lantaran hendak menyelamatkan isteri daripada terjun ke dalam neraka.

Di samping itu, kalau sekiranya si suami hanya membiarkan isterinya tanpa dididik dan diasuh dari segi syariat samada di bidang Tauhid, di bidang Fekah ataupun di bidang Tasaufnya, apabila si isteri melakukan dosa, percuma saja si suami menanggung dosa itu bersama. Kerana seorang suami itu tidak akan terlepas daripada soal jawab di akhirat nanti tentang apakah yang telah dibuatnya terhadap anak-anak dan isterinya.

Sebab itulah para suami mesti mewajibkan isteri-isteri mereka mencari ilmu di bidang fardhu ain, kalau si suami tidak boleh melepaskan tuntutan itu sendiri. kalau si suami boleh mengajarnya sendiri, wajib dia melakukannya tetapi kalau suami tidak boleh mengajar anak isteri, wajib dia menghantar supaya mengaji fardhu ain pada tuan-tuan guru, ustaz-ustaz atau ustazah-ustazah. Inilah tanggungjawab yang amat berat dipikul oleh seorang suami di samping tanggungjawab menyediakan tempat tinggal, makan minum serta pakaian.

Kemudian para isteri juga tidak akan terlepas daripada tanggungjawabnya sendiri terhadap suami. Ini dapat kita simpulkan daripada hadis Rasulullah saw. Pertamanya, seorang isteri itu mestilah ada maruah terhadap suaminya. Ertinya, seorang isteri itu mesti menjaga adab sopan serta tata-tertibnya di hadapan suaminya. Dia tidak boleh menganggap suaminya macam kawan-kawannya sahaja dan tidak boleh sama sekali
mengecil-ngecil dan merendah-rendah martabat suaminya.

Ini sering berlaku di zaman ini kerana antara suami dan isteri kebanyakannya sudah kenal mengenal sebelum berkahwin. Perbuatan itu sangat dilarang oleh syariat dan hukumnya haram. Melalui pergaulan haram tadi iaitu sebelum berkahwin, apabila mereka sudah diijabkabulkan, masing-masing seperti dua orang kawan biasa. Jadi si isteri merasakan suaminya sebagai teman biasa sahaja hinggakan dalam panggilan pun, kedua-duanya hanya berbahasa “I” dan “You” sahaja.

Padahal syariat menghendaki seorang isteri itu sentiasa rasa malu terhadap suami, segan dan rasa rendah diri terhadapnya. Isteri mestilah merasakan yang suami itu adalah orang yang berkewibawaan, yang dapat memimpin dan mendidiknya kepada jalan selamat samada di dunia mahu pun di akhirat.

Yang kedua, seorang isteri mestilah menutup penglihatannya terhadap orang laki-laki yang bukan muhrimnya. Ertinya, seorang isteri tidak boleh memandang orang-orang lelaki lain melainkan suaminya dan lelaki yang sama muhramnya. Ini adalah kerana bagi mengelakkan para isteri terpengaruh atau tertarik kepada laki-laki lain.

Yang ketiga, seorang isteri itu mestilah patuh terhadap perintah suami kecuali arahan-arahan yang berlawanan dengan Al Quran dan sunnah. Umpamanya suami menghalang isterinya dari mengerjakan sembahyang. Isteri tidak boleh patuh kepada arahan itu.

Yang keempat, seorang isteri mestilah diam ketika suaminya sedang bercakap. Syariat melarang para isteri menyampuk-nyampuk cakap suami. Umpamanya, ketika suami sedang bercakap, si isteri memotong cakap suami itu tadi kerana maklum sajalah isteri-isteri zaman ini kadang-kala memiliki keilmuan yang sama taraf dengan suami. Tentulah si isteri merasakan yang dia juga berhak memberi buah fikirannya. Dan tentulah dia tidak mahu menjadi ‘Pak Turut’ sahaja.

Sebenarnya para isteri tidak boleh berbuat demikian, walaupun mungkin dia lebih pandai daripada suaminya. Dia mestilah diam dan mendengar saja setiap buah fikir percakapan suaminya. Kalau pun dia perlu bercakap,hendaklah dia menunggu sampai suami tidak lagi bercakap. Tetapi selagi suaminya sedang bercakap, dia mesti diam serta tunduk memberi penghormatan.

Yang kelima, seorang isteri itu mestilah berdiri ketika suami datang kepadanya.

Yang keenam, seorang isteri itu mestilah mengundurkan diri ketika suami hendak tidur.

Yang ketujuh, si isteri hendaklah sentiasa memakai bau-bauan untuk suami mereka agar dia dapat menarik kasih sayang suaminya. Yang menjadi satu keanehan ialah para isteri zaman sekarang, hanya akan berhias dan berwangi-wangian ketika hendak pergi ke majlis-majlis. Apabila di depan suaminya, dia tidak kesah tentang dirinya. Sedangkan perempuan dilarang oleh syariat untuk memakai bau-bauan ketika keluar
rumah hingga dihidu oleh orang lain.

Kelapan, seorang isteri mesti menjauhkan badannya daripada berbau busuk. Dia mestilah sentiasa menjaga kebersihan badannya supaya dapat memikat keinginan para suami. hal ini tidak payah sangat hendak kita sebutkan pada para perempuan zaman ini kerana sudah memang trend kaum wanita zaman ini sentiasa menjaga badannya. Kadang-kadang ada yang menahan dari makan dan minum kerana hendak menjaga badan supaya sentiasa ada ‘potongan’. Sampai kadang-kadang para suami pun naik bingung melihat isterinya memelihara badan sebegitu rupa.

Padahal kalau difikir-fikirkan, berapa lamalah sangat tahannya badan kita ini. Paling maksima, 50 tahun.Lepas itu badan pun entah ke mana. Sepatutnya yang mesti dijaga sungguh-sungguh ialah ruh badan kerana yang akan berhadapan dengan pertanyaan Allah ialah ruh. Ruh jugalah yang akan merasai azab.

Yang kesembilan, seorang isteri wajib berhias di hadapan suami. Di belakang suami isteri tidak wajib berhias, lebih-lebih lagi jika boleh mendatangkan fitnah.

Kesepuluh, isteri dilarang berhias ketika suaminya tiada.

Kesebelas, si isteri jangan berkhianat kepada suaminya ketika suaminya tiada di rumah. Juga tidak berkhianat terhadap harta-harta suaminya. malah jika ada orang datang ke rumah, tidak boleh dibenarkan masuk sekiranya tidak mendapat keizinan suaminya.

Ketiga belas, si isteri mestilah merasa puas jika sedikit diberikan suaminya. Ertinya, penghargaan yang besar haruslah diberi terhadap pemberian yang kecil oleh suami.

Keempat belas, isteri tidak boleh menolak sekiranya suaminya berkeinginan terhadapnya. Dalam hal ini,Rasulullah sendiri ada menyebutkan betapa pelawaan suami itu mesti ditunaikan oleh isteri-isteri walaupun di atas bonggol unta.

Kata Rasulullah lagi, kalau seorang isteri itu menolak pelawaan suaminya bila tidur malam dan suaminya terus tidur dalam keadaan marah, sepanjang malam itulah si isteri dilaknat para malaikat.

Yang kelima belas, seorang isteri tidak boleh keluar rumahnya tanpa izin dari suaminya. Sekiranya dia keluar juga tanpa izin suaminya, seluruh makhluk di dunia termasuk para malaikat akan melaknatinya sehinggalah dia bertaubat dan kembali kepada suaminya.

Demikianlah di antara tanggungjawab seorang isteri terhadap suaminya. Dan kalaulah para isteri dapat memikul tanggungjawab tersebut, dia akan menjadi isteri yang solehah. Dan di sini juga, para suami akan dapat menyuluh para isteri masing-masing sejauh manakah isteri-isteri mereka telah dapat dididik dan memikul tanggungjawab tersebut.

“Adapun perempuan-perempuan yang solehah itu, mereka yang taat kepada Allah dan suaminya dan memelihara hak suaminya sewaktu suaminya tidak ada.”

Monday, August 25, 2008

Selamat Berpuasa Kepada Semua Umat Islam!

Alhamdulillah...

Pejam celik...pejam celik dah nak masuk bulan puasa balik nie... antara bulan yang paling best dalam hidup aku... bestla sebab nak posa balik... harap-harap buleh buat solat terawikh penuh la... (actually best sebab paling banyak kenangan bila setiap kali bulan posa menjelma)... tapi biaq aku ja yang tahu udah la yer... huhuhuhu....

ermm... sebut bab posa... dah tentu kita akan sambut raya bila dah abis posa... raya kali nie pulak dah ada 2 orang anak... tapi mungkin 2 orang tu ajer la kot untuk family aku... kalau ada rezeki lebih (kehendak Illahi) mungkin akan ada lagi new comers dalam 5 tahun akan datang (the last one) ikut nasihat doktor la... coz my wife tu tak buleh nak bersalin melebihi 3 orang anak... arap-arap kalau ada rezeki lagi tu... baby girl la... bagi bertambah lengkap lagi family aku nie...

bila sebut bab family nie aku kekadang cam tak caya pun ada lagik... dah ada dua orang anak dah aku nie... cehh.. perasan muda lagi la... nak kata tak puas enjoy tu tak jugak... tapi sebenarnya terasa takut nak tanggung beban ke atas keluarga aku nie... iyer la... ketua keluarga la yang tanggung semua dosa-dosa ahli keluarga dia... ermm.. so bulan ramadan nie aku harap dapat la beramal ibadat lebih sikit berbanding bulan-bulan lain... kurang-kurang dosa yang dok ada sebeban buleh la kurangkan sikit...

itu ajer kot aku nak update blog nie buat kali ini... cam boring ja post nie... tapi lantak la... aku yang nak menyemakkan blog nie...muahahaha... so kepada semua umat islam seluruh dunia... selamat menempuh bulan puasa dan selamat beramal ibadat... lakukannya dengan seikhlas dan sebanyak yang mungkin...

"Yang pasti kita belum pasti adakah esok masih ada?"

Tuesday, July 22, 2008

Cerita Dia Macam Nie...

Salamzz...

Bosan plak dekat opis arinie... walaupun ada lagi 3 minit mesyuarat aku belom siapkan... satgi la kot baru aku nak sambung buat... sekarang nie tengah proses permohonan pekerja asing nie.. hampeh tull.. banyak gak keje gomen nie sebenaqnya... tapi tak kesah la... keje ler selagik ada keje... tapi bukan sebab tu aku nak citer kat sinun... cerita dia macam nie...

Terima kasih la dekat lieBM@Penang... aku pun dah taktau dia jadik Lie apa sekarang nie... BM ka Penang ka... tapi sekali lagik la aku ucapkan terima kasih kerana rajin sungguh mengreunionkan kami yang exsmtsp1 nie dengan bermacam-macam cara... friendster la... blogs la... fotopages laa... kira ok la dia tak kawen lagik... nanti dah kawen... arap-arap dia rajin camni gak ler.... huhuhu... tapi... bukan pasai tu jugak aku nak cerita kat sinin.... cerita dia macam nie...

Pagi ini... aku bangun nak datang kerja pun dah lambat tadi.. pukul 7.30 baru bangun.. bukan apa itu la akibat dia kalau dah bangun pastu tidoq balik... bukan tidoq balik ye.. pembetulan... tertidoq!... aku bangun kul 6.30... pastu sambil dok baring kat atas katil tu cam biasa la rutin harian.. aku pun amik remote tv... layan MHI... tengok la celoteh diaorang... yang paling penting sekali aku nak tengok Headline paper setiap ari.. itu ajer... pastu dah lambat tu... apa lagi... upacara merempit pun bermula... hukhuk... (dah time bujang camnie... tak terurus sikit kehidupan nie... actually iron baju pun pagi tadi gak...pas mandi... kul 7.45... hehehe) tapi... apa raa... bukan pasai nie yang aku nak cerita sebenaqnya... cerita dia macam nie...

Kira-kira pukul 10pagi tadi... aku tengok dekat luar tingkap opis nie... tetiba ajer dengar bunyik cam suara orang perempuan menjerit...apa lagik... aku tarik la blinding nie... pastu tengok dekat luar dah macam pukul 7pm... punya la gelap... pastu bunyik tu datang lagi... setelah aku teliti punya teliti... rupa-rupanya bunyik tu datang dari pokok depan opis nie... coz angin tiup punya la kuat... dalam 5minit lepas tu... hujan pun turun dengan lebatnya... sampaikan ada 2@3 buah kereta terpaksa berhenti di tepi jalan... sekali lagik.. tiba-tiba... mata aku menjadi pedih... pedih yang amat sangat... sebab... aku dah mengantuk! hehehe... iyer la pekena nasi lemak.. itu yang berlemak ajer nie... tapi bukan cerita nie jugak.... cerita dia macam nie...

Sentuh pasai lieBM@Penang tu... aku dok baca blog exsmtsp1 tu laa... pastu bila tengok gambar cikgu halim nie... terkenang aku time dedulu... time aku kene rotan dengan dia... time aku kene tampar dengan dia... huhuhu... kire cam best gak la time tu... rasa best sebab bak jadik budak jahat... apa ra fikiran bebudak separa matang camtu laa... tapi sayu seketika hati aku... mengenangkan jasa Pak Halim (panggilan waktu tu coz dia ketua warden)... bukan apa.. sebab dia la sebagai salah seorang cikgu yang banyak mendislinkan aku waktu tu... kita nie bila bab orang dok tegur tu... time tu la paling kita tak suka... semua mende yang kita buat kita rasa betoi... betoi dak? dah tak pikir yang mana baik... yang mana buruk... haa... yang nie la cerita yang sebenaqnya aku nak cerita.. nie pun aku terpaksa pendekkan cerita nie sebab ada keja urgent plak nie...oklah... chin chiow....

Gambar Ehsan Dari Blog exSmtsp1



Selamat berjumpa kembali cikgu!!! - Fotopages.com

Semoga Berjumpa Lagi Cikgu... Jasamu Tetap Ku Kenang... Teruskan la Usaha Murnimu Wahai Guruku... Aku Berbangga Menjadi Anak Didikmu...

Wednesday, July 9, 2008

Disaat Kehilangannya... Tak Sanggup Aku Nak Tempuhinya Lagi...

Assalamualaikum...

Hari ini aku terasa cam tak besh sangat-sangat... aku pun tak tau pasaipa... tapi kalau ikutkan kalendar dekat depan aku nie dah 17 hari aku terpisah dengan zue dan anak-anak aku... tapi bukan pasai mende tu yang aku nak cerita ni... just nak ceritakan serba sedikit pengalaman kedua aku menunggu anak kedua dilahirkan!

Setelah semuanya telah diaturkan pada 12/06/2008 di HTAR, satu berita agak kurang menyenangkan aku jugak la... zue nak kena operate jugak pada keesokkan harinya 13/06/2008... dengan alasan baby besar coz tulang dia kecik... so aku cuba bertawakal... bagi chill sket... then zue pun admit la dekat HTAR tu...

Esoknya tu aku pun dah persiapkan la diri aku nie nak tempuhi segala kemungkinan yang berlaku... pukul 10 pagi aku dah sampai di HTAR.. aku telefon zue, coz time tu tak buleh nak naik jumpa dia lagi... walaupun dok first class punya wad...tak buleh naik jugak...hampeh tull... pastu dia cakap pukul 11 japlagi nak operate dah... dalam pukul 10.30 aku pun naik la jumpa dia... dah sayu sangat-sangat aku time tu... tapi aku tak tunjukkan dekat zue la... just whispering to her "remember... a part of me always inside of you and a part of you inside of me forever!... bykkan berzikir kat dalam nanti..." lepas aku jumpa dia dalam 15min... dia pun di usung keluar dari Wad 1D tu masuk ke dalam dewan bedah... mifzal time tu nak ikut ajer mama dia masuk sekali dalam dewan bedah... tapi aku dukung dang pujuk dia bawa turun ke surau...

Sampai aja dekat surau... aku mula solat-solat sunat... then aku baca yassin... baru ajer akunak start baca yassin... zue telefon... terkejut gak aku time tu... betoi ka nie... aku pun jawab laa... pastu dia ckp.. terpaksa postpone... coz ade emergency... pakar bedah terpaksa buat yang emergency dulu... dipendekkan cerita... pukul 1 tu dia sms aku ckp dah nak masuk balik dah... aku dekat surau tu... teruskan aja bertawakal... zikir apa yang patut... then 10min camtu zue telefon aku lagi sekali... dia kata lagi sekali kena postpone... coz ada lagi satu emergency... kali nie satu kes tu.. baby dok melintang...sampaikan tangan sebelah dah terkeluar pun... so aku kuatkan semangat dia.. zue dah sebak sangat... sebab dah dua kali keluar masuk dewan bedah tu...

tepat pukul 4 petang, zue telefon lagi... dia kata dah nak masuk kedalam dewan bedah buat kali yang ketiga... then aku hanya mampu bersabar... tepat pukul 4.30 petang aku pun naik la keatas...menunggu dia di luar dewan bedah... tunggu punya tunggu... mifzal dah kebosanan... aku bawa dia gie main dekat bawah... bawa beli air... macam-macam laa... pastu pukul 5.30 aku pun naik balik ke atas... coz time tu mak mertua,adik ipar dan ayah mertua aku dok tunggu dekat sana... aku naik ajer kejap.. mifzal taknak duduk... dia nak turun kebawah... nak main playground tu... actually aku dah tak larat nak layan dah... dia tu kan hyperactive... so aku tak kasi la... aku bagi dia makan popcorn... dia lepak la... dok elok-elok lepak kat atas tu ayah mertua aku pi ajak mifzal turun main dekat bawah... time tu aku tak berapa sedap hati dah... aku ckp kat ayah mertua aku agak keras la..."tak payah la ayah... sat gi ayah tak larat nak jaga dia..." ayah mertua aku ckp takpa ayah ada... last-last dia bawa turun jugak mifzal....

tepat kul 6 petang... ayah mertua aku berlari naik ke arah aku... dia tanya aku..."nampak mifzal tak?... mifzal hilang nie...." betapa berderaunya darah aku time tu... terasa ketar seluruh badan... aku terus berlari ke playgound tu... memang dia tak ada... terus aku kerahkan mak mertua,ayah mertua dan adik ipar aku pergi mencari mifzal.... aku pulak dah macam hilang arah... semua budak2 yang aku nampak dekat situ... semuanya dah macam mifzal... waktu tu hanya tuhan saja yang tahu... macam mana aku... berlari ke sana dan kemari... aku pergi dekat deretan kereta yang tgh tunggu dekat gate HTAR tu aku tunjukkan gambar mifzal dekat hp aku... kebetulan sebelum tu aku ada amik gambar mifzal... senang la sikit aku nak gambarkan dia... dengan baju yang dia pakai aritu.... semua orang cakap tak pernah nampak...waktu tu baru lah aku sedar... macam mana perasaan ayah kepada sharlinie... ayah kepada nurin... dan aku terlalu sebak.. dah tak tertahan lagi aku waktu... aku pun menangis... menangis sambil bertanyakan anak aku kepada orang ramai... dah tak ada perasaan malu aku waktu tu... tapi dalam hati aku.. aku bertanya " ya ALLAH ya tuhanku... kenapa engakau sanggup menduga aku sebegini rupa... isteri belum lagi selamat melahirkan anak kedua... anak pertama pulak hilang..." tapi dalam hati aku begitu yakin bahawa aku sendiri yang akan jumpa sendiri dengan mifzal....

setelah sejam berlalu... aku dah terlalu keletihan... habis satu HTAR tu aku pusing... aku pergi ke pondok polis di HTAR tu untuk buat report... encik polis tu suruh aku pegi buat announcement dekat Pejabat Pengurusan HTAR... aku pun pegi laa... masuk ja dekat pejabat tu... aku terus ja cakap dekat seorang akak tu... "kak...saya nak minta tolong buat pengumuman la... anak saya hilang..." then akak tu tanya aku... " anak encik nie lelaki ker perempuan? " aku jawab sepatah ja.. "lelaki"... dengan selamba aja akak tu cakap " nie bukan ker encik?"... ya ALLAH... aku terlalu risau dan serabut time tu sampaikan anak aku tengah berdiri depan akak tu pun aku tak perasan... cepat-cepat aku peluk dan cium dia... waktu tu sekali lagi air mata aku berguguran... sudah aku tak hiraukan lagi orang kat dalam opis tu... mifzal waktu tu aku tgk tengah makan chipsmore dan dia baru ajer habis menangis... aku pun bertanya la dekat akak tu... siapa yang jumpa dia? akak tu pun cerita la yang ada satu keluarga yang jumpa dia di tingkat 3 dalam keadaan menangis dan diaorang serahkan dekat pejabat HTAR dalam pukul 6.45ptg... aku tanya detail orang yang jumpa dia tu.. akak tu ckp derang tak amik pulak detail orang yang jumpa tu...

selepas selesai rekod aku diambil oleh akak tu... dan aku pun dah ucapkan terima kasih apa semua... aku bawa naik mifzal ke depan dewan bedah balik... dekat atas aku dah malas nak bercakap dengan sesapa pun... actually aku bengang sangat dengan ayah mertua aku...(time tu ajer la) pastu mifzal minta susu... aku baringkan dia dekat pengusung yang belum digunakan di tepi dewan bedah tu.. then dia pun tertido... dalam pukul 7.30ptg.. zue pun di usung keluar dari dewan bedah... sebelum tu aku dah pesan dengan mak mertua, ayah mertua dan adik ipar aku jangan cerita pasal kehilangan mifzal dekat zue lagi...

sampai ja dekat katil dia... aku pun cover la mata aku yang dah merah dan bengkak sikit sebab menangis tadi... tetiba ajer akak nurse dalam wad tu ckp... "nasib baik dah jumpa yer... kalau tak abah dia pengsan la..." then dia sambung lagi "abah dia dah macam artis HTAR nie... orang dah kenal" aku tersenyum ja pandang akak tu... dan zue pulak yang dalam separuh sedar dengan bius dia lagi tu... dia pun tanya la... apa yang hilang... aku pun cerita la secara ringkas dekat dia... dan aku pun bersyukur la sebab semuanya dah selamat... selesai mengazankan anak kedua aku tu.. aku temankan zue buat seketika then aku pun terus la balik kerumah...

actually panjang lagi nie... aku ringkaskan ajer... aku harap korang paham la.. ermmm... macam nie la dugaan aku tunggu kelahiran anak yang kedua nie... so aku dapat pengalaman yang agak berharga la... iaitu kehilangan mifzal selama SEJAM! ulang lagi sekali 1 JAM ajer.... dan aku dah faham perasaan keluarga adik sharlinie dan keluarga adik nurin... kepada semua pembaca yang singgah kat sini marilah kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah adik Nurin dan kita berdoa supaya adik Sharlinie masih selamat dan dapat kembali kepada keluarganya - Amin!

Klik SINI untuk baca pengalaman anak pertama punye!

Nie gambar Mifzal dengan adik dia... Muhammad Hariz Zafri bin Mohd Hazir.

Tuesday, June 10, 2008

aDehhh.... ApEhalll???

Salamzzz....
dalam kesebukkan diri aku yang dah jadik sentiasa sebuk nie....
sebuk dengan main game ajer rasanyer dekat opis tu....kalau dekat umah plak sebukk dengan mende lain... dok tunggu baby baru yang tak deliver-deliver lagik nie...huhuhu...tapi aku heran gak dengan opis aku nie....
dah sebulan pindah opis baru still xde internet lagik...
itu yang sebuk buat mendu lain nie....
nasib baik la aku sebuk dok pegi kursus ajer nie...
nie pun ade dekat hotel lagik nie...
itu yang buleh sempat menyibukkan diri meng update blog aku nie...
ermm... buat kengkawan yang singgah kat sini tapi dok tengok blog aku nie dok macam tu jugak... harap maaf la yer... biasak la... baru abis pilihan raya nie.... sebuk laa sket... "apasal kena mengena dengan pilihan raya plak nie???"
okla... nanti aku singgah lain yer....
sebelum aku melalut ntah apa-apa lagik nie...
huhuhu...papai... takecare yer semuazzz

Thursday, April 17, 2008

Petua untuk murah rezeki dan dijauhkan kesulitan

ﻪﺘﺎﻜﺮﺒﻮﷲﺍﺔﻤﺤﺭﻮ ﻡﻜﻴﻠﻋﻢﻼﺴﻠﺍ

Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut.Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah roman mukamu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya.

Mulai hari itu, wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. Keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat. Roman mukanya berseri.

Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan Rasulullah SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya.

Demikian pula seorang suami atau seorang isteri. Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Begitu juga celakanya persahabatan sekiranya dikalangan mereka saling tidak berteguran. Sebab tak ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah,yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang

Friday, April 11, 2008

Team BTN Aku...

Salamzz....

ermm... alhamdulillah... masih lagi aku dikurniakan kudrat untuk bernafas di bumi Allah yang sangat mencabar ini... saja ja arinie nak kasik khutbah jumaat sikit...kekeke...

actually... terasa rindu gak aku dekat aMan, Nik, Husni, Din, Aizan, Tee, Lin, Sab, Ida, Ina, Kak Ida dan Kak Liana... sapa derang nie??? itu la team aku time berkursus aritu... nasib baik semuanya sporting-sporting... kire gila-gila gak ler kumpulan kita orang nie... tapi aku rasa yang paling 'gila' dalam kumpulan tu.. aku kot... keke...

Nie la Kumpulan Aku...


Dari Kiri (Belakang) : Husni, Ida, Din, Nik, Aman, Aku, Aizan.
Dari Kiri (Atas Kerusi) : Sab, Lin, Tee, Kak Ida.
Duduk Kat Depan Sekali : Ina dan Kak Liana






Abis kursus... aku start je balik keje macam biasa... tapi tadi abis meeting, bos baru ajer cakap nak kena kursus lagik... 9,10 & 11 Mei nie plak dah... dekat Port Dickson plak... time zue dok sarat camni la banyak plak kursus yang aku nak kena pergi... tapi takper...aku dah set dah... nanti pergi Port Dickson bleh la kontek aMan and the geng... huhuhu... bleh la lepak skali... arap-arap derang free la time tu...

sebut pasal AMAN nie, aku pun heran gak.. dalam masa yang singkat tu... rapat plak aku dengan dia nie... dah macam best buddy aku plak... takper... kawan biaq sejuta... dah dia nie pun satu kepala dengan aku... yang paling penting bagi aku kalau kita berkawan nie... kita sentiasa menghormati hak kawan itu sendiri...ermm takyah la nak berceramah plak...

Pasal bebudak lain plak, NIK.. dia nie gila-gila gak... main sedap dia nak cakap jer..main belasah jer...sampaikan fasilitator pun tak paham...

HUSNI nie budak cerdik dalam team aku,cukup banyak idea-idea yang bernas...

DIN nie pendiam sikit...tapi pam rokok tak mau-mau... kurangkan la sikit merokok tu En. Din oit.. (nasihat orang konon..)

AIZAN.. antara budak yang paling comey dalam team aku... nasib baik dah berkahwin...kalau tidak nak mengorat gak...

TEE, seorang Nurse yang agak pendiam..mungkin tak kena dengan topik kot...tapi sporting gak bila berposing dengan botol air tuu...

LIN, mula-mula aku ingat dia nie aweksss laa... rupa-rupanya ibu kepada 2 orang anak dah...hampeh... melepas...miahaha....tapi lin nie pun best gak.. time nak balik dia dah nak nangis dah...sedih...

SAB, dia nie satu kementerian dengan aku...tapi dia jabatan lain...rasanya kalau pegi HQ boleh la kot berjumpa dengan dia... dia ajer satu-satunya gadis sunti dalam team aku...tapi dia dah berpunya jugak! huhuhu~~~

IDA,dia nie jer yang aku kurang bercakap sikit..sebabnya...suaranya yang begitu lunak...hehehe... pendiam sangat dalam team aku...tapi takper...sporting gak...

INA, dia nie pun agak pendiam...tapi tak diam sangat laa.. dia pun best gak dalam team aku...

KAK IDA, dia nie aku hormat as kakak la.. ibu kepada 4 orang anak... paling rajin bila dekat meja makan... hihihi....

KAK LIANA, seorang staff bank pertanian, dia nie best gak... sporting... rajin... lagik apo yer... comey... alah..semua bebudak perempuan dalam team aku nie semuanya comey-comey... tapi not available dah...melepas beb!

oklah... nanti la aku update lain yer... cukup la sampai disini... kengkawan satu team aku yang tersingah dekat sini...sudi-sudi la kasi komen sikit yer!

ciow!

Wednesday, April 2, 2008

Adakah ini Wasiat?

Salam...

Esok.. 03.04.2008 - aku kan bertolak untuk berkursus sehingga 07.04.2008 di satu tempat yang dirahsiakan...aku yang rahsiakan sendirik...hehehe..lain macam jer bunyiknyer... tapi itu lah kenyataan... aku akan meninggalkan zue yang tengah sarat mengandung dengan anak tersayang - muhammad mifzal amyreen... ermm...5 hari ditinggalkan..

Sekarang... sebenarnya aku terasa tak sedap hati... moody... down semacam jer... dan semua jenis perasaan laa... sampaikan makan pun belom nie... balik jer SKC tadi aku terus bukak blog nie... mula-mula takmo nak menulis... tapi.. jari -jemari ni nak jugak ketuk-ketuk plastik berhuruf dekat keyboard nie...dah gatal tangan gamaknya...

ermm... kenapa aku tak sedap hati yer??? moody camni... bosan betoi aku kalau perasaan macam membelenggu kepala hotak aku nie... tapi bermula semalam laa... dah nama pun suami isteri... mesti la bergaduh kan... tapi tak kesah la...malas nak sentuh bab bergaduh tu... biar la aku telan sendiri... ermm.. tgh dok sebuk kemas beg semalam... mifzal cakap nak ikut... kesian plak aku dengan dia... aku dah cakap "abah nak pegi kerja la sayang.." baru masuk 2 tahun 8 bulan..mana la dia nak pahamkan? errmm.. last-last sampai ke sudah dia asyik ikut aku jer kemana pegi pun... sampaikan aku nak masuk toilet pun dia nak ikut...sampai nangis-nangis...dan esok plak aku pergi time dia dah dekat nurseri... mesti dia lagi sedih... balik dari nurseri jer tak ada dah aku kat umah tu...

sentuh bab mifzal... masih ada seribu ka...sejuta ka... berapa banyak perasaan kesal pun aku taktau nak habaq dah nie... baru jer aku pukul dia ari sabtu lepas... tapi aku pukul pun bersebab...bukan aku nak dera dia ker apa ker... citer dia macam nie... malam sabtu tu zue tengah berbaring depan tv la... layan citer mende ntah... yang aku nie plak dok main game jer keje nyer... dipendekkan cerita dengan tak semena-mena si mifzal tu tiba-tiba meluru ke arah zue yang sedang baring dan terus disepaknya perut zue yg tgh sarat tu...sedangkan time tu dia dok asyik main keta mainan dia...secara tiba-tiba ja...cam kena rasuk hantu pun ada... apa lagi.. si zue pun mengerang la kesakitan yang amat-amat sangat... dia dah macam nak deliver ja dah... terkejut beruk aku dibuatnya... zue terus bangun masuk menangis kat atas katil dalam bilik... disebab kan aku nie taktau nak buat apa... aku tanya zue pun dia tak reti2 nak jawab mende dah...dok nangis... ckp sakit...sakit jer...

aku capai hanger baju ( yg plastik punya la )... aku pergi dekat mifzal...dia dok tercegat jer kat situ...cam terkejut gak dengan perbuatan dia kot... aku tanya dia... kenapa buat macam tu... aku suruh dia terus pegi minta maaf dekat zue... selalunya bila time camtu memang dia akan terus gie minta maaf... tapi kali nie dia buat 'keras' jer... berdegil...pandang muka aku pun tak berkelip-kelip mata dia... itu yang aku pun menjadi hulk gak tu... bukan sekali aku suruh... ada la dekat 10 kali... aku duduk kan dia... aku angkat kaki kanan dia... terus jer aku sebat tapak kaki dia... tapak kaki yang disepaknya perut zue tu... sekali aku sebat... aku suruh dia pegi minta maaf lagik... dia menangis...tapi mata tetap tak berkelip pandang aku... oleh sebab terlalu marah aku sebat lagik 3 kali... kali ini dia menggelupur atas carpet tu...kesian aku tgk time tu...tapi dah 'terbuat' nak buat camna... aku campak jer hanger tu... aku bangun pegi tgk zue kat dalam bilik... zue cakap perut dia sakit sangat-sangat...

aku pun letak la minyak apa yang patut dekat perut zue tu.. ada la dalam 15 minit.. aku pergi la tengok mifzal dekat depan... dia dah diam.. tapi masih tersedu-sedu... aku panggil dia..terus dia datang dekat aku...dan peluk aku...aku dukung dia...bawa masuk dalam bilik... aku baringkan dia sebelah zue...aku suruh dia minta maaf... terus jer dia minta maaf dekat zue sambil cium tangan zue... aku ambik minyak tadi.. aku sapu ke tapak kaki dia... ada bekas jugak dekat tapak kaki dia tu... yang paling menyayatkan hati aku... time nak tido tu...dia tarik tangan zue dengan tangan aku suruh kami berdua peluk dia... sedih aku time tu... dan aku terus berbisik dekat telinga dia..."abah minta maaf sayang..."

persoalannya dekat sini....aku rasa tindakan aku tu dah TERPAKSA... aku sayang kedua-duanya...dah time tu camtu...aku terperangkap dengan keadaan...ermm... macam nie ka aku nak jadik abah yang baik??? entah laa....

balik satgi aku nak bawa mifzal jenjalan...gie kedai beli jajan.. bawa dia gie main dekat playground..ermm... kasi dai happy sikit...nanti dia xde abah dia selama 5 hari...mesti dia rindu kat aku kan... ermm... mifzal... itu lah yang dinamakan racun dan penawar hidup aku nie... bab zue plak...hopefully dia singgah la dekat blog aku nie hari nie, sebelum dia balik kerja... dan balik satgi aku nak dia minta maaf dekat aku... itu jer... sebelum aku pergi kursus esok!

ya Allah... aku berdoa kepadamu, dikau selamatkan dan peliharalah keluargaku sepanjang pemergianku kali ini... Amin!!!

Talam Dua Muka!



Salamz...

Perghhh...dah lama aku tak singgah kat sini...sebukk ka aku nie??? tak kisah la mende apa pun... ermm... aku singgah kat sini arinie sebab dah mula meluat...meyampah... dan bermacam-macam lagi la perasaan yang dah tak dapat dibendung lagi dengan perangai sial orang-orang yang bergelar kakitangan kerajaan ini...

hishh...ayat keras tu... tapi memang betoi aku terpaksa gak luahkan kat sini...kalau tidak dok makin tensen ja... baik aku kasi ringan sikit kepala aku nie... sebelum aku menghambakan diri jadik kakitangan kerajaan ini ada seseorang pernah berpesan dengan aku..."masuk keje gomen nie nanti banyak talam dua muka..jaga-jaga.." itu ja pesan dia dengan aku... tapi time tu aku anggap mende tu semua no big deal jer la... tapi sekarang nie...mende yang aku anggap 'no big deal' tu la dah jadik...jadik apa yer... jadik cam haram jer laa...senang citer...

sepanjang dah nak masuk 9 bulan aku berkhidmat dalam sektor awam nie... dah macam-macam jenis talam aku jumpa dekat opis nie... semua talam-talam nie dah berkarat laa...(tunggu pencen ja).. apa aku menyampah sangat-sangat dengan depa yang bergelar talam haram jadah nie... sikap mangkuk berayun depa nie... iskk... dah tahap gaban dah aku meluat nie sebenaqnya...

malas la nak pikiaq lagik...cuma aku nak pesan kat sini laa...buat sesapa yang terasa dia tu talam lapan belas muka...baik buang la sifat haram jadah dalam diri korang tu.. tak payah la dok amalkan sifat-sifat yang macam tu... lagik satu..sesapa yang bakal join keje gomen nie... bersiap sedia la dengan macam-macam talam yang akan korang hadapi nanti... yang penting... jangan la kita nie cepat PERCAYA dengan sesapa pun.. kecuali la adik-beradik kita sendirik...yang keluar sama daripada rahim mak kita sendiri... itu jer

okla... dah ringan sikit kepala aku nie... nak lepak kejap.. pegi berasap.. pastu nak kuar gie SKC plak nie...

ciow!

Monday, January 21, 2008

(Warisan) - Menyedari Maruah Bangsa

WARISAN

Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya Yang Sepi
Airmata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah Kita
Cinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Pribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
Maruah Peribadi Dah Hilang

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa Majulah Dengan Gagah Perkasa
Jangan Lalai Teruskan Usaha
Melayu Kan Gagah Di Nusantara (3x)



Kalau sesiapa yang pernah mengikuti program Biro Tatanegara (BTN) sudah semestinya pernah menyanyikan lagu ini. Setidak-tidaknya lirik lagu Warisan pasti dibawa balik bersama risalah-risalah BTN yang lain yang dimuatkan di dalam fail program. Mungkin lagu ini agak kurang sesuai didendangkan di corong-corong radio apatah lagi diperdengarkan di televisyen atas alasan menjaga sensitiviti kaum lain, namun sebagai seorang yang berbangsa Melayu kita sepatutnya menghafal dan menghayati lirik lagu ini.

Mengetahui lagu Warisan dan menghafal lirik lagu ini bukannya untuk mengajak orang Melayu terus alpa dan leka dengan lagu dan hiburan tetapi sebenarnya untuk mengajak bangsa Melayu kembali menjadi bangsa bertuan di tahan air sendiri. Dalam erti kata yang, penghayatan kepada lirik lagu ini sebenarnya menginsafkan kita dan menyedarkan kita akan di mana kedudukan kita pada masa sekarang. Kita sering melaungkan ungkapan Ketuanan Melayu!, hakikatnya apakah Melayu masih menjadi tuan atau Melayu bertuankan bangsa lain?

Melihat kepada lirik lagu Warisan memang cukup ringkas, tiada bahasa atau ayat yang sukar untuk kita fahami. Bahasanya srtaight forward, sesiapa sahaja yang mendengar pasti akan faham apa yang cuba disampaikan. Kita diceritakan bagaimana pengorbanan dan perjuangan nenek moyang kita mempertahankan tanah air daripada orang asing. Ungkapan Nenek moyang kaya raya jelas menggambarkan kepada kita suatu ketika dahulu, hasil penat lelah, ketekunan dan semangat yang tinggi bangsa Melayu telah menjadi sebuah bangsa yang dihormati dan disegani rakan dan lawan.

Kuasa ekonomi dan kuasa politik dikuasai sepenuhnya oleh bangsa Melayu sebagai kaum peribumi di bumi bertuah ini.

Namun generasi selepas itu gagal pempertahankan segala usaha yang dilakukan sebelum ini. Kini kita banyak berbalah sesama kita terutamanya dalam soal perebutan harta, kekayaan, jawatan, pangkat dan lain-lain. Sama ada sedar ataupun tidak, sikap generasi sekarang yang tamakkan harta, kekayaan dan kuasa akhirnya menyebabkan segala yang diwarisi daripada nenek moyang kita jatuh ke tangan orang lain. Benarlah serti yang tercatat dalam ungkapan, hasil mengalir ke tangan yang lain, pribumi merintih sendiri.

Jelas sekali kini, segala kekayaan turun temurun milik nenek moyang kita kini diwarisi oleh bangsa lain. Bangsa Melayu sebagai bangsa bermaruah, yang memiliki kuasa dan kekayaan suatu ketika dahulu kini cuma tinggal satu sejarah. Penyebab utama tidak lain tidak bukan adalah kerana sifat tamak, malas untuk berusaha dan cepat terpengaruh.

Akibatnya, bangsa Melayu kini dilihat sebagai bangsa dan tidak mahu bersaing dan suka berbalah sesama kita. Dalam mencari kekayaan, bangsa Melayu lebih suka menjadi kaya dengan cara yang mudah dan malas berusaha. Sebagai contoh, untuk menjadi jutawan mereka akan menjual tanah milik mereka kepada bangsa lain.

Sedangkan jika tanah tersebut diusahakan, hasilnya berlipat kali ganda.

Kita masih bermegah dengan status kita sebagai peribumi / bumiputera tetapi kita lupa di saat kita mendakwa tanah yang kita pijak adalah milik nenek moyang kita tetapi hakikatnya bumi dipijak milik orang. Kalau dahulu, bangsa lain terpaksa meminta-minta, menadah tangan kepada kita agar diberikan kebenaran menetap di tanah air ini, diberikan ruang untuk berniaga, diberikan peluang untuk berkerja namun kini ianya seolah-olah sudah terbalik. Bangsa Melayu pula sekarang ini menjadi golongn yang terpaksa merayu dan meraih simpati.

Maruah bangsa Melayu dan maruah peripadi sudah tiada lagi. Dahulu kita yang tuan, tetapi kini kita bertuankan bangsa lain. Generasi Melayu kini terpaksa merintih semata-mata untuk terus hidup di bumi ini. Kita sudah tidak segan silu untuk meminta pertolongan bangsa lain, meminta sumbangan, memohon diberikan peluang pekerjaan dan lain-lain lagi. Lihatsahaja di sekeliling kita, berapa buah kedai milik bangsa kita berbanding bangsa lain? Tanah siapakah yang kita pijak? Siapakah majikan kita?Apakah yang masih ada pada kita?

Rangkap kedua terakhir berbunyi, kini kita cuma tinggal kuasa yang akan menentukan bangsa, bersatulah hati bersama berbakti, pulih kembali harga diri...

Ya, tidak dinafikan kini kita cuma tinggal kuasa yang akan menentukan bangsa. Bercakap tentang kuasa, apakah kuasa mutlak terletak pada kita atau hanya hanya kuasa atas nama sahaja? Perdana Menteri masih lagi Melayu, menteri-menteri majoriti Melayu tetapi apakah penguasaan politik mampu menjamin ketuanan Melayu? Sedangkan ekonomi, pendidikan dan lain-lain dikuasai bangsa lain.

Sejarah telah banyak membuktikan kekuatan sesebuah negara bergantung kepada tahap penguasaan ilmu dan ekonomi. Ilmu dan ekonomi inilah bakal penentu kepada penguasan politik yang seterusnya akan untuk menguasai sesebuah negara. Apakah kita sudah bersedia untuk kembali bangkit, satukan hati-hati kita dalam usaha memulih kembali harga diri dan maruah bangsa? Ingatlah, kini kita sudah tiada masa. Kita harus maju ke hadapan dengan gagah perkasa agar Melayu terus gagah di Nusantara dan di mata dunia...

Bangkitlah wahai bangsaku!

Oleh:
Azdy Bin Mohd Arshad

*** dipetik daripada Umno-Reform

Thursday, January 17, 2008

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura

(10 Muharram, bersamaan sabtu, 19 JAN 2008)

1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri2
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala' Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca 'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Semoga Bermanfaat Dan Dapat Dipanjangkan Kepada Yang Lain-Lain.